Gener og komplikationer efter brystforstørrende operation!
Efter alle operationer vil der komme ubehag i det opererede område i få dage!

Ømhed
Efter en brystforstørrende operation skal man forvente at der er ømhed af brysterne de første døgn efter operationen.  Massage af brysterne samt at strække armene op over hovedet virker smertelindrende. Ømheden kan klares med Panodil.

Følelsesløshed
De første 3 mdr. vil der være føleforstyrrelser af brysterne.  Det er ikke udtryk for at nogle nerver er blevet skåret over, men en følge af at huden på brysterne er blevet strukket, og derfor "svigter" nervefunktionen, og man har en underlig sovende fornemmelse / kan også være en overfølsomhed af især brystvorterne.

I meget sjældne tilfælde kan der opstå infektion efter operationen, og det vil vise sig ved væske i hulrummet inde ved implantaterne. Betændelse behandles med antibiotika, og kan betændelsen ikke slås ned kan det blive nødvendigt at fjerne implantatet i 3 mdr. og så sætte et nyt ind igen.

Under eller efter en brystforstørrende operation kan der opstå en blødning, men det er sjældent.  Der lægges altid dræn ind i hulrummet ved implantatet, så den smule blod der altid kommer, kan komme ud.  Hvis der opstår en blødning skal den tømmes ud, og det gøres i slumrelokalbedøvelse.

Permanent føleforstyrrelse
Hvis en nerve i huden bliver beskadiget under operationen, kan der opstå en permanent føleforstyrrelse hvor man ikke føler så meget / eller føler "forkert" når man rører et område på brystet. Der kommer permanente lettere føleforstyrrelse hos ca. 5 % af de opererede kvinder, men heldigvis er det sjældet noget der genere alvorligt.

Kapseldannelse.
Hos ca. 5 procent af kvinderne der får foretaget en brystforstørrende operation, opstår der arvæv som trykker på implantaterne og gør dem hårde.
Kapseldannelse kan i høj grad forebygges ved en god massage teknik, og derfor er kontrollerne efter operationen vigtig.
Hvis kapseldannelse bliver generende, kan det blive nødvendigt at blive reopereret, og få fjernet kapslevævet omkring implantatet.

.

Operation med indsættelse af 225 ml saltvandsimplantat under venstre bryst gennem armhulen.