Er en ansigtsløftning farlig?

En ansigtsløftning regnes for en "mellem-stor" operation, og der er risiko for komplikationer, men man skal skelne mellem følgevirkninger og komplikationer. Følgevirkninger er sådanne, som kan forudsiges, f.eks. at man i en periode får føleforstyrrelser på kinderne, eller at man får et ar omkring ørerne. Komplikationer er uventede hændelser, som både patient og læge ved kan ske, men som sjældent sker.
Det er sjældent, der opstår komplikationer, men ved alle operationer er der altid en vis risiko:

Der er mange blodkar i ansigtet, og derfor kan man også være uheldig, at et blodkar åbner sig efter operationen, og der opstår en blødning under huden. Hvis der opstår en blødning, skal den tømmes ud, da der ellers er øget risiko for problemer med helingen.

Patienten får antibiotika før og i dagene efter operationen. Betændelse ses sjældent, men der kan opstå lidt betændelse et sted i sårranden, og det kan betyde at arret ikke bliver så pænt, som hvis der ikke var opstået betændelse. Opstår betændelsen under huden, kan den samle sig til en byld, og det vil så ofte være nødvendigt at åbne bylden, så betændelsen kan komme ud. Dette vil give et ekstra ar!

Grimme ar

Det er vigtigt, der ikke er for meget stramning på huden, da arrene så har tilbøjelighed til at skride, og dermed blive brede og evt. grimme. På Dan Clinic lægges trækket i bindevæv og muskulatur, og ikke i huden, så arrene bliver så flotte om muligt.

Kløe

Når nerver bliver skåret over, opstår der føleforstyrrelser, som kan resultere i kløende fornemmelse i kinderne de første måneder efter operationen.

Smerter

Der er altid en stram fornemmelse i ansigtet i ugerne efter et facelift, og det sker for de fleste, at de i ugerne efter operationen har smerter, når de ligger på siden, så der kommer tryk på ørerne. Man får altid smertestillende tabletter med hjem, hvis der skulle blive behov for det.

Skriftlig vejledning

Inden du forlader Dan Clinic, får du en skriftlig vejledning med hjem, som forklarer dig, hvordan du skal forholde dig efter operationen, og hvad du skal gøre, hvis der opstår problemer.

'